Як за ТРИ роки я провів більше ТИСЯЧІ тестів на поліграфі. Розповідає поліграфолог Олександр Роїна

Ми часто говоримо «Змініть своє життя – станьте поліграфологом!».

Ми б хотіли наочно показати, як це відбувається. Адже вже досить багато спеціалістів-поліграфологів підготовлено, ними проведено тисячі тестів.

Поліграфологи Олександр Роїна та Володимир Ведмідь

Виконавчий директор ВАП Володимир Ведмідь, який відповідає за організацію навчання на курсах поліграфологів, у гостях у члена ВАП, випускника курсів поліграфологів ВАП – Олександра Роїни

Хотіли б, щоб ті, хто зацікавлений у професії «поліграфолог», особисто дізналися про те, як Олександр стартував, як він обирав школу, як реалізував себе після навчання, оскільки йому є, що розповісти і результати він має досить вагомі.


Володимир Ведмідь (далі В.В.): Олександре, розкажіть, будь ласка, як Ви змінили своє життя і як досягли того, що маєте зараз? Адже Ви провели вже понад 1000 тестів і маєте офіс в центрі Києва.

 

Олександр Роїна (далі О.Р.): В 2017 році я закінчив службу в органах внутрішніх справ і після цього, як у багатьох, постало питання «Чим займатися далі?».

Поліграфолог Олександр Роїна

Враховуючи рекомендації моїх знайомих, було прийнято рішення розглянути питання щодо подальшого заняття – стати поліграфологом. Тим більше, майже 20-річний досвід роботи в органах внутрішніх справ дозволяв це зробити.

Вибір школи: я не запитував у знайомих, вирішив самотужки дізнатися, промоніторити ринок тощо. В інтернеті знайшов досить багато оголошень про те, що проводиться навчання на поліграфолога, і тоді вже довелося звернутися до знайомих за рекомендаціями, і зайнятися більш серйозно вибором школи.

Дякую їм, що все таки вмовили мене пройти навчання у Всеукраїнській асоціації поліграфологів. Коли пройшов навчання, почав тестувати, зіштовхнувся з різними школами, і для себе вже тоді зрозумів, що зробив правильний вибір.

Я не відкрию секрет, якщо скажу, що після навчання починати власний бізнес з нуля досить важко. Навчання – це була лише частина справи. Інша справа – як побудувати власний бізнес, включаючи такі речі, як оренда офісу, розкрутка свого сайту, адже зробити свій сайт – це дуже маленький відсоток від того, що треба зробити. Необхідно ще вкладати гроші в рекламу, офіс, просувати сайт в пошукових системах.

В.В.: А можна конкретніше?

Сайт: скільки заплатили за сайт, що це був за сайт, які рекомендації дали б поліграфологам, які ще не робили власний сайт? Розкажіть, будь ласка, як Ви робили сайт? Які помилки виникали? На яку рекламу потрібно звертати увагу більше, витратити більше коштів, яка дає більшу віддачу?

ВАП безкоштовно надає сайт кожному члену. Цей сайт можна запускати в рекламу відразу після навчання.

О.Р. Один із шляхів просування сайту, більш затратний, але одразу дає результат – це Google AdWords (контекстна реклама). Але перший крок – необхідно зробити свій сайт, як би там не було. Зараз в інтернеті є дуже багато конструкторів сайтів, його можна зробити самому. Можна використати сайт, який безкоштовно надає ВАП після курсів. Потім необхідно цей сайт розмістити на площадках, де б про Вас дізнались. Є дуже багато компаній, які пропонують такі послуги: розміщуєте цей сайт і потім починається найцікавіше – просування сайту в пошукових системах. Це було досить нове для мене. Тим, хто починає цим займатися, я б рекомендував довірити цю справу тим людям, які вміють і знають, як це робити.

Так, можливо, на початковому етапі це буде більш затратним, але не дуже. І потім, все таки, результати просування сайту наступлять скоріше, ніж Ви будете самотужки цим займатися. Тому що займатися одночасно і пошуком клієнтів, і рекламою, і просуванням сайту, якщо Ви працюєте один, фізично неможливо.

Тим більше, що всюди є нюанси. Навіть, нюанси в тому, яке буде доменне ім’я сайту. Спочатку, я сам вигадав, як воно буде красиво, але коли доручив просування сайту в пошукових системах тим людям, які цим займаються, вони сказали: «Ні, треба зробити інше доменне ім’я, бо в мене було спочатку кириличне, а необхідно, щоб було англійськими літерами.

В.В.: Коли стартували, скільки Ви вкладали в контекстну рекламу?

О.Р.  Приблизно це було десь 1000 грн – на тиждень.

В.В.: Тобто близько 4000 грн в місяць. Я хочу наголосити, що 1000-2000 для контекстної реклами на рівні Києва – замало. На рівні регіонів – вистачить. Почитайте в інтернеті, що таке контекстна реклама, її головний принцип – це аукціон. Чим більше Вас видає в рекламі на 1 сторінці, тим більше Ви платите за клік/показ.

На контекстну рекламу потрібно не жаліти коштів. В Києві 5000 грн. це – той мінімум, який необхідно вкласти. В регіонах 3000 грн. і більше, 1000-1500 грн. Вас не врятують.

О.Р. Контекстна реклама у мене працює і до цього часу, вже декілька років. Через деякий час я вирішив трішки зменшити витрати на контекстну рекламу, але згодом зрозумів, що цього робити непотрібно.

Я вже змирився з тим, що буду витрачати по 4-5 тисяч гривень на місяць на контекстну рекламу. Загалом воно дає свої результати. Вона відбивається.

В.В.: Контекстна реклама працює вже на наступний день. Вклали гроші – отримали результат, аналізуєте наскільки відбиваються вкладення.

І окремо є просування сайту. Його називають СЕО – просуванням. Цим займаються відповідні люди – СЕО програмісти, які аналізують зміст вашого сайту, додають туди слова, розміщують інформацію належним чином, дають Вам вказівки щодо того, як побудувати сайт, які фото треба робити, щоб ці фото були унікальні, щоб текст був унікальний, а не скопійований, і багато інших порад.

При цьому СЕО просування – це довгострокова перспектива, Ви платите від 100 доларів і більше, як Вам здається, внікуди. Вам важко контролювати роботу цих людей, але потім через 3-4 місяці Ваш сайт піднімається в пошуку все вище й вище, це називається природний пошук – природна видача.

Зауважте, що лендінги (конструктори) дуже важко просувати в СЕО оптимізації, а тому потрібно, щоб сайт був на базі або WordPress, або Joomla. 90% сайтів зараз на WordPress, і я раджу Вам –  не придумуйте нічого, робіть сайти на WordPress.

О.Р. Декілька слів ще хотів сказати стосовно Google Adwords. Загалом Google Adwords я займаюсь сам, особливо складного там немає нічого.

Спочатку я проходив індивідуальне навчання, тобто там не дуже великі цифри, 2 години навчання коштували десь 200 грн, я сходив декілька разів, мені спочатку пояснили: що це, навіщо воно потрібне, як з ним працювати.

Мені розповіли, показали як все працює, як налаштувати. Налаштування ми робили зі своїм викладачем. Потім 10-12 днів ми подивилися, як це працює, з’їздив туди ще раз, провели налаштування того, що не так працювало, і в нормальному режимі все працює вже декілька років до цього часу.

В.В.: Так, сайт є, тепер ділимо по частинах. Закінчили курси, починаєте створювати сайт, допрацьовувати сайт.

Помилка перша – назвали сайт кирилицею, тобто назва сайту була українськими літерами, а потрібно сайт для просування називати латиницею, англійськими літерами. Створювали сайт одразу на WordPress?

О.Р. Перший сайт я переробляв, він був створений навіть не пригадую на якому конструкторі, і все це робилося через знайомих, але (сміється) як показує практика, це виходить дорожче.

В.В.: Я Вас розумію прекрасно, ми самі пройшли цей шлях. Тому поки Вам роблять сайт, запускайте контекстну рекламу сайту-візитівки, що ВАП дає Вам безкоштовно після навчання. Ви відразу зможете практикувати і, що саме головне, після випуску відразу заробляти кошти. Власний окремий сайт Ви зробите протягом місяця-двох, допрацьовувати Ви його будете ще рік.

О.Р. Рік це мінімум.

В.В.: Отже, сайт є. Потім, мабуть, пошук офісу?

О.Р. Так, на перших порах, коли робилися перші кроки в цій професії, перші місяці – офіс надавав ВАП, за що я дуже вдячний, тому що одразу знімати офіс, коли маєш до 10 замовників на місяць – немає сенсу, бо на офіс піде набагато більше грошей, ніж Ви зможете собі заробити.

Потім уже трішки збільшилася кількість замовлень, було вирішено орендувати офіс, у якому ми знаходимося і зараз (вул. Володимирська, 71, центр Києва). Це біля метро Площа Льва Толстого, дуже зручна розв’язка, 5-6 хвилин пройти від метро, має свої переваги. Витрати на офіс: якщо взяти Київ, то в центрі Києва середня вартість складає близько 450-550 грн за кв.м.

В.В.: Скільки у Вас тут квадратів?

О.Р. – 10 квадратних метрів.

В.В.: Тобто в місяць Ви платите біля 5000 грн?

О.Р. Так, 5000 грн – плата за офіс, деякі компанії ще окремо сюди включають комунальні послуги, в мене – all inclusive (сміється).

В.В.: Зверніть увагу, 1 тест на поліграфі коштує від 1500 до 3000 грн.

Ви провели 3 тести і компенсували собі офіс в центрі Києва, в інших регіонах офіси коштують точно не дорожче.

О.Р. Потім, коли у Вас є постійний офіс, вже можна на своєму сайті вказувати адресу, можна розміщувати цю інформацію для пошукових систем, тобто якщо хтось шукає, наприклад, «Поліграф, вул. Володимирська» – пошукова система індексує і підтягуються потрібні результати. Якщо Ви знаходитеся неподалік, до Вас вже будуть звертатися.

В.В.: Мається на увазі,  є такий ресурс як Google – всі його знають, і є Google Бізнес. Вам потрібно зареєструвати акаунт в Google Бізнесі, відмітити там свою адресу, відмітити там свій рід діяльності. І моя Вам порада – вести кабінет в Google Бізнесі так само відповідально, як Ви ведете свій сайт чи сторінку в Facebook.

Олександре, де Ви ще розміщуєтесь і бачите, що звідти йдуть клієнти?

О.Р. Розміщуємо ще рекламу на Facebook, нещодавно почали розміщувати інформацію в Instagram.

Ще я раджу, особливо спочатку, коли Ви тільки розпочинаєте свою діяльність, розміщувати свої об’яви на безкоштовних дошках оголошень. Хоча, можливо, коефіцієнт корисної дії не такий, як від контекстної реклами, але всеодно допомагає знайти своїх замовників. Користувався спочатку платформою Prom.ua, користувався сайтом OLX, це ті платформи, які давали реальну віддачу. На інших – було разове розміщення. Сайтів таких було досить багато, а по результатам, зворотній зв’язок виявився лише від prom.ua та olx, і саме на цих сайтах ми почали періодично розміщувати, рекламувати оголошення, піднімати постійно, щоб вони знаходились в ТОПі.

В.В.: Наскільки я по собі можу сказати, і Олександр підтвердить, тут головне навіть не самі джерела, а системність. Якщо Ви вже почали розміщуватись десь, якщо Ви почали своє просування, то це як в спорті, місяць-два не вирішить нічого. Півроку +, дасть результат, повірте мені.

Щоб у Вас просто не опустились руки або, щоб ви просто не відмовились, отримавши велике замовлення, від реклами, бо це замовлення закінчиться.

Якими б Ви класними спеціалістами не були, від цього телефон у Вас сам не задзвонить. Запам’ятайте це, телефон задзвонить від Вашої активної і системної маркетингової позиції.

Олександре, Ви практикуєте вже 3 роки, скільки тестів Ви провели за цей час? Як би Ви поградували ці тести, хто Ваші основні клієнти і що це за тести?

О.Р. Я провів вже більше тисячі тестів. Найбільш розповсюдженим видом тестування є скринінг – прийом на роботу і періодичне тестування працівників, які вже працюють у тій чи іншій компанії. На другому місці я б поставив проведення службових розслідувань. З яких приводів звертаються по проведенню службових розслідувань, найбільше – це крадіжки різного роду, гроші, матеріальні цінності. І ще зараз набирає оборотів такий вид ризиків, як несанкціонований витік інформації. В мене є постійні замовники – фінансові, ІТ компанії, які тестують співробітників на поліграфі на предмет «зливу» інформації.

В.В.: Як часто бувають зради?

О.Р. Зради – це досить специфічний вид перевірок. Я для себе протягом декількох років уже намагаюся якось вирахувати періодичність, але ні, кожен рік по-іншому все відбувається, причому це буває, наприклад,  в одному місяці – жодного замовлення, наступний місяць – теж жодного, а потім – посипалося. І досить специфічні іноді люди бувають. Були дзвінки і о пів на 4 ночі, і о 2 годині ночі: «Нам треба зараз і тут».

В.В.: Хочу підкреслити, Ви сказали, що вже особисто провели більше 1000 тестів, але насправді, основна маса була не в перший рік роботи?

О.Р. Ні, що стосується кількості, то за перший рік було десь до 100 тестувань, була розкрутка. Перше, коли Ви починаєте займатися цим бізнесом, про це знаєте тільки Ви. Тут досить важливо не будувати там якісь повітряні замки, тому що на першому році діяльності Ви здійснюєте суто технічні моменти – розробка сайту, реклама, десь заявити про себе, починаєте напрацьовувати клієнтську базу. Якщо за перший рік буде навіть до 100 тестувань, це дуже непоганий результат. Потім, другий, третій рік діяльності – в мене це все відбувалося в геометричній прогресії. Наприклад, за третій рік роботи було більше 500 тестувань за рік.

В.В.: Більше 500 тестувань за рік! Ви за день проводите 2-3 тести, щодня, Ви вже вийшли на цей потік!

О.Р. Тому не варто на перших порах падати духом, бо Ви знайдете свого замовника, будуть люди, які будуть до Вас звертатися.

В.В.: На чому працюєте, на  якому обладнанні? Я сиджу в Вашому кріслі поліграфолога, ось Ваш поліграф. Розкажіть про обладнання, чим користуєтеся і які Ваші враження?

Поліграфолог Володимир Ведмідь

О.Р. Почну ще з проходження навчання, під час навчального процесу нас вчили працювати на поліграфах Axciton, Lafayette американського виробництва, були також Кріс і Риф, і RUBICON. Попрацювавши на всіх цих поліграфах, особисто для себе я прийняв рішення працювати на Рубіконі. В подальшому я не змінив своєї думки, навпаки, лише переконався.

Тому що, по-перше, пристрій вітчизняного виробництва, зараз під нього вже є розроблене програмне забезпечення, є сервісні центри, де можна дуже швидко вирішити всі питання. Тобто, Вам не потрібно кудись відправляти або давачі (українською «датчики»), або сам прилад, і чекати якийсь час, вирішується все досить швидко.

По-друге, поліграф Рубікон відповідає ДСТУ 8692:2016.

По третя, поліграф Рубікон дозволяє виявляти протидію у досліджуваних осіб.

Стосовно крісла поліграфолога, спочатку перший рік використовував звичайні офісні крісла, але під час тестування є свої нюанси. Коли людина, яка проходить тестування, відчуває певний дискомфорт, все це відображається на результатах тестування і все таки було прийнято рішення придбати крісло поліграфолога і знову ж таки, скажу, я жодного разу не пошкодував, бо крісло це з вбудованими датчиками руху, досить зручне, пробував навіть під час очікування замовників, сам посидів, досить зручно, не викликає негативних моментів.

В.В.: І коштує крісло поліграфолога не так дорого. Якщо це базова версія – це 10 тисяч грн, якщо з вмонтованими давачами – 13 тисяч. Якщо заробите – купуйте. Спочатку, з самого старту, воно і не потрібне, краще в рекламу кошту спрямувати. Але вже коли кошти зявляться, буде оборот, воно того варте, тому що це Ваш імідж і якість роботи. З кріслом Ви можете контролювати рухи рук і тулуба респондента.

О.Р. Досить зручно з кріслом. Коли я сиджу перед монітором комп’ютера, то монітор виставлений таким чином, щоб кут монітора і руки знаходилися практично на одній лінії і мені не потрібно заглядати, щоб проконтролювати, що робить респондент, тобто навіть, коли Ви дивитеся в монітор, то периферичним зором Ви всеодно бачите, чи рухає руками респондент, крім цього, якщо у Вас вбудовані давачі тремору, то і за цим слідкувати не потрібно.

В.В.: Що б Ви порадили людям, які зараз думають, чи вступати в професію «поліграфолог», яка конкуренція на ринку і чи варто спробувати?

О.Р. Я думаю, що спробувати завжди варто. Стосовно конкуренції: найбільша конкуренція, зрозуміло, в Києві. Враховуючи ту кількість поліграфологів, які зараз працюють на ринку, можу сказати, що на всю Україну поліграфологів, якщо 1000 набереться, то це досить оптимістично. А це зовсім небагато в масштабах всієї країни. Попит на професію і на дослідження вкрай високий по всій країні.

В.В.: І ще цікавий момент, Ви знаєте, що в регіонах вартість досліджень на поліграфі вища, ніж у Києві. В Києві конкуренція зробила свою справу і зараз Ви можете протестуватися і за 1200 грн, і за 1500, в регіонах зраду тестують по 4-5 тисяч грн, і я думаю «От би нам сюди ці ціни», ну немає в нас таких цін, на жаль чи на щастя. В Києві 2000-2500 грн середня вартість тесту на поліграфі.

Ще у багатьох виникає питання, на яку камеру знімають поліграфологи, я б Вам рекомендував і зараз Ви можете побачити у Олександра, камера Logitech C920. Фішка в стерео мікрофонах. Всі камери знімають приблизно однаково, але крім того, що ця класно пише, тут є 2 мікрофони і коли людина тихо говорить, а інколи таке трапляється, вона чудове пише звук в стерео форматі.

Олександре, дякую за те, що знайшли час, поділилися відвертою інформацією з колегами. Ми завжди говоримо, що не потрібно ділити пиріг, потрібно робити його більшим, тоді вистачить всім.


#вапдіє

#вапнавчає